دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
حجت الاسلام زمانی

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین زمانی در نشست صمیمی اساتید قرآنی و قرآن پژوهان مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآن حوزه علمیه پیشنهاداتی را برگرفته از خلأها و ظرفیت های موجود قرآنی در حوزه علمیه بیان کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی در نشست صمیمی اساتید قرآنی و قرآن پژوهان مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم به بیان پیشنهاداتی پرداخت و افزود: یکی از پیشنهادهای بنده قرآنی‌سازی علوم اسلامی و علوم انسانی است.

وی افزود: ما معتقدیم که همه چیز در قرآن هست ولی آن را از ثقل اکبر به تعبیر پیامبر(ص) استخراج نکرده‌ایم؛ باید همه رشته‌های علوم اسلامی و انسانی، قرآن‌محور شود و قرآن این ظرفیت را دارد و اگر انجام شود نهضت بزرگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه پیشنهاد دیگر بنده نشر پایان‌نامه‌های برتر است، اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد پایان‌نامه‌های حوزه چاپ نشده، باید به تولید پایان‌نامه‌هایی برای رفع نیاز های کشور بپردازیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: پیشنهاد دیگر بنده هم پرداختن به تفسیر مقارن است؛ در این سه دهه اخیر ده‌ها تفسیر علمی مهم در رشته‌ها و گرایشات متعدد در جهان چاپ شده است، ولی مورد استفاده فضلا نیست و حوزه از آن محروم است؛ تفاسیری مهم که مطالب خوبی دارد و ما می‌توانیم آن مقداری را که برای رشد علمی حوزه مفید است استفاده کنیم.

وی افزود: پیشنهاد دیگر بنده بحث پرداختن به قرآن و مستشرقان است زیرا مسیحیان و مستشرقان تفاسیر و مطالب متعددی نوشته‌اند ولی وارد میدان تحقیق و تدریس ما نشده است. پیشنهاد بعدی ترویج مسئله حفظ قرآن کریم است؛ استاد قرآن زیاد داریم ولی حافظ نیستند؛ حوزه الازهر بیش از ده برابر حوزه قم طلبه دارد و همه نیم میلیون نفر در الازهر حافظ قرآن هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گفت: پیشنهاد دیگر تقویت صوت و لحن و تجوید در حوزه است؛خداوند به خیلی از افراد استعداد این کار را داده است ولی باید تقویت و صدای آنان آماده شود.

وی افزود: پیشنهاد دیگر گسترش فعالیت‌های مرکز تخصصی تفسیر به سایر استان‌ها است، در دانشگاه‌ها دانشجوی زیادی در رشته تفسیر داریم ولی استاد لازم را تربیت نکرده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha